Kosketustaulu matematiikan erityisopetuksessa

Olin muutaman tunnin seuraamassa matematiikan erityisopetusta. Opetustilana oli pieni luokkahuone, jossa on mm. kosketustaulu. Aiheena oli geometria, tarkemmin suorakulmaisen kolmion sivujen ja kulmien laskeminen. Opettaja kertoi käyttävänsä taulua mielellään ja tussitaulun jääneen vallan käyttämättömäksi. Kosketustauluohjelmiston (ActivInspire) matematiikkatyökaluja hän ei kuitenkaan pitänyt erityisen hyvinä.

Hauska tapa taulun hyödyntämiseen oli mielestäni se, kun opettaja piirsi tikkuakan, jota saattoi sitten siirrellä eri kohtiin kolmiota ja kysellä esimerkiksi ”nyt kun seison tässä kulmassa, millainen sivu A on minuun nähden, vastakkainen vai viereinen”. Laskemisen lisäksi sivujen pituutta mitattiin ohjelman viivaimella, mutta oppilaita tuntui hieman hämäävän se, että viivain ei mittaa niinkään senttejä vaan vain ”yksiköitä”. Oppilaat kävivät taululla käyttämässä viivainta. Opettaja kirjoitti kynällä tauluun muistiinpanoja ja tietoja kolmiosta. Tunnin lopussa osa oppilaista pyysi, että opettaja tulostaisi heille taulun asiat.

kosketustaulu1_geo

Kuva jälkikäteen ”dramatisoitu”😀

Terveisin
Liisa

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: