Kokemuksia Koulumestarista

Keskiviikkona 4.12. suuntasimme Espooseen tutustumaan Koulumestarin kouluun jossa kuulimme myös Innokas– ja Finnable-hankkeista, joissa koulu on aktiivisesti mukana. Koulussa toimii siis Oppimiskeskus Innokas, joka ohjaa luovuuteen ja innovatiivisuuteen teknologiaa hyödyntäen. Oppilaat esimerkiksi suunnittelevat ja toteuttavat innolla robotteja.

Rakentelumateriaalia

Rakentelumateriaalia

Kuulimme mielenkiintoisesta tiimiopettajuudesta, jossa vuosiluokka on yhtenä ryhmänä, jolla on kolme opettajaa ja yksi ohjaaja. Opettajat olivat tähän malliin erittäin tyytyväisiä ja kertoivat esimerkiksi luokkahengen parantuneen huomattavasti ja oppilaiden tottuneen erilaisiin opetus- ja työskentelytyyleihin. Asioita opitaan usein erilaisten aihekokonaisuusprojektien kautta. Myös erityisoppilaat ovat samassa ryhmässä siitä sen isommin erottumatta. Opettajien jaksaminen paranee, kun vastuita voidaan jakaa yhteissuunnittelulla ja haastavia tilanteita kohtaamassa onkin useampi aikuinen. 

 

Kolmannen luokan suuri opetustila

Kolmannen luokan suuri opetustila

Nyt takaisintulomatkalla on hengästys päällimmäisenä tunteena. Parhaiten mieleen jääneitä ja toteuttamiskelpoisia vinkkejä olivat koulun sisäinen työharjoittelu sekä tutor-oppilaiden käyttö. Jospa käyttäisikin tukiopetustunnin ylöspäin eriyttämiseen siten, että muutamille oppilaille opettaisi vaikkapa jonkun uuden teknologiaan, viestintään tms. liityvän asian ja he opettaisivat sen sitten eteenpän luokkatovereilleen. Pienillä asia voi olla niinkin yksinkertainen kuin koneelle kirjautuminen. Koulumestarin tutor-oppilaat ovat opettaneet esimerkiksi kosketustaulun ja tabletin käyttöä niin muille oppilaille ja opettajille kuin myös viereisessä päiväkodissa, seniorikodissa ja kirjastossakin.

Koulumestarin koulussa oppilaat käyttävät sujuvasti mobiililaitteita oppimisen tukena. Osa laitteista on koululle saatu tutkimushankkeiden kautta, mutta myös omien puhelinten pedagogiseen käyttöön ohjataan ja kannustetaan. Tästä voisi ottaa oppia omassakin työssä. Halu omien puhelinten käyttöön lähti oppilaiden taholta, ja tänä lukuvuonna onkin voinut valita käyttääkö omaa vai koulun puhelinta. Oppilaat olivat mielissään puhelimen käytöstä, he kommentoivat että muistiinpanoista tulee hienompia, kun niihin voi helposti lisätä myös kuvia ja että puhelin on heillä varmemmin mukana kuin vihko. Huonoiksi puoliksi he mainitsivat että puhelimen lataaminen saattaa välillä unohtua ja varsinkin alkuvaiheessa puhelimet saattavat olla esillä vääräänkin aikaan tai niillä pelaillaan silloin kun pitäisi opiskella.  Oman laitteen käyttöön on pyydetty vanhemmilta lupa ja sovittu ettei koulu ole korvausvelvollinen mikäli laitteelle jotain tapahtuu.

Erityisen arvokasta työtä koulu tekee lähiyhteisön kanssa. Oppilaat tekevät vierailuja ja yhteistyötä kirjaston ja seniorikodin kanssa, esimerkiksi lauluhetkiä on lähetetty etänä ja itsenäisyysaiheisia videoita esitelty.  Oppilaat pääsevät työskentelemään koulussa luokan ulkopuolelle, esim. sohvaryhmiin tai portaikkoihin. Ennen oppilas heitettiin luokasta ulos haastavan käytöksen vuoksi, nyt luokasta pääsee ulos kun hommat sujuvat ja opettajan luottamus on saavutettu.

Lievää kateutta aiheutti laitteiden ja materiaalien määrä sekä opetuspuitteet. Varsinkin kun omassa koulussa puhutaan säästöistä ja mietitään, miten saadaan lopussa olevat projektorit korvattua uuusilla. Silti päällimmäiseksi tunteeksi jäi kunnioitus Koulumestarin koulun henkilökunnan innostunutta sekä pyyteetöntä asennetta kohtaan. Samanaikaisopettajuuden mahdollistaminen resursseilla, opettajien valmius kehittää itseään sekä asenne oppilaita ja koulun muita aikuisia kohtaan tekivät vaikutuksen.  Positiivista oli myös heidän auliutensa jakaa ”ilosanomaa” muille.

Lopuksi innovoimme tulevaisuuden kouluja. Yhteistä ryhmien suunnitelmille oli, että aikuisten ja lasten vuorovaikutus nähdään edelleen tärkeimmäksi työvälineeksi. Vaikka teknologian käyttö kouluissa lisääntyy, pehmeitä arvoja ei saa unohtaa.

Visio tulevaisuuden koulusta

Visio tulevaisuuden koulusta

Terveisin

Miina, Elina, Sari, Katri, Rauna, Nina, Tiina, Jonna, Marja, Maiju, Harri ja Liisa

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: