Kokemuksia sähköisen oppikirjan käytöstä

Juhannuskylän koulun 5 A ja 5-6 M luokilla on tästä syksystä lähtien ollut käytössään sähköinen oppikirja biologiassa ja maantiedossa. Oppikirja on eOppi Oy:n tekemä ja  käytössä Peda.net palvelun kautta. Kirja on luettavissa kaikilla laitteilla älypuhelimista pöytäkoneisiin.

Oppikirja pitää tekstin lisäksi sisällään tehtäviä, joiden tekemiseen oppilaat ovat olleet hyvin motivoituneita. Opettaja voi halutessaan muokata kirjan tekstiä ja tehtäviä tai tehdä kokonaan uusia tehtäviä. Opettaja näkee oppilaiden tehtävien vastaukset ja voi halutessaan kommentoida niitä. Lisäksi kirjaan voi tallentaa kaikenlaista lisämateriaalia. Me esim. olemme lisännet sinne Powerpointilla tehdyt ryhmätyöt Euroopan eläimistä sekä tutkielmat Egyptistä. Sähköisen kirjan ohessa on käytössämme tavallinen vihko, jota on ainakin toistaiseksi kyllä käytetty aika vähän.

Kirjassa on paljon hyviä kuvia ja tekstiä on ns. perinteiseen oppikirjaan verrattuna selkeästi vähemmän. Tämä on kuitenkin kokemuksen perusteella ihan hyvä juttu, sillä onhan tekstin lukeminen ja omaksuminen titokoneen ruudulta vielä tottumattomalle hieman hankalampaa kuin tavallisesta kirjasta.

Sähköinen oppikirja on selkeästi lisännyt oppilaan omaa tekemistä ja tiedonhankintaa sekä vähentänyt opettajajohtoista opiskelua. Vaikka tämä pääsääntöisesti on hyvä asia, niin huomaan, että joitakin vaikeimpia asioita olisi pitänyt tarkemmin opettaa koko luokalle yhdessä. Oppilaat ovat selkeästi kehittyneet niin tiedon etsimisessä kuin tiedon arvioimisessakin. Usealla välilehdellä liikkuminen on nyt tavallista  ja tietoa haetaan useammasta eri lähteestä.

Kirja pitää sisällään myös valmiit kokeet, joita voi muokata mielensä mukaan. Kokeet tehdään perinteisesti paperille. Opettajanopas ja oikeat vastaukset sisältyvät myös pakettiin. Erittäin hyvää on ollut se, että kirjan tekijältä on aina saanut apua, kun jonkun asian tekeminen ei ole onnistunut. Kirjan tekijä kävi pitämässä meille materiaalista myös koulutuksen.

Kirjaan pystyy luomaan lisäksi luokan omat sivustot. Meillä on esimerkiksi käytössä viikottainen tapahtumakalenteri, luokan oma juttelupalsta sekä valokuva-arkisto. Mahdollisuuksia on ties mihin, mutta edetään askel kerrallaan, että opettajatkin pysyvät hommassa jotenkin mukana. Työtä kirjan käyttöönotto vaati paljon ja yhä tulee eteen asioita, joita ei osaa tehdä tai mikä ei toimikaan niin kuin luuli. Takaisin perinteiseen kirjaan en kuitenkaan taida vaihtaa!

Miina

%d bloggers like this: